Darmowe.Audio.BOOKI


Tonacje w kolejności od najniższej: G, Ab, A, Bb, B, C, C#, D, D#, E, F, F#

zadęcie = wydech ------ zassanie = wdech ----- kanał = otwór w korpusie harmonijki
start - 3 wydech kanał trzeci - (5) wdech kanał piąty - 45 wydech dwa kanały - (67) wdech dwa kanały - higiena

piątek, 7 maja 2004

Higiena - czyszczenie harmonijki

Po każdej sesji we wnętrzu instrumentu pozostają kropelki śliny oraz kawałki złuszczonego naskórka z warg. Taka warstwa stanowi doskonałe podłoże do powstania kolonii bakterii. Niezbędne jest więc czyszczenie.


Ja stosuję dwa sposoby:
  • szybkie mycie - przepłukuję harmonikę pod bieżącą wodą a następnie pukam o kolano w celu usunięcia nadmiaru wody - po każdym graniu.
  • dokładne mycie: rozkręcam harmonijkę i dokładnie przemywam grzebień, stroiki itd. - jeśli źle gra, lub jest zapluta.
Instrukcja 'dokładnego mycia' krok po kroku:
  1. rozkręcanko;
  2. namaczanko; należy pominąć namaczanie drewnianych grzebieni;
  3. mięciutka szczoteczka oraz pasta do zębów; delikatnie myjemy wszystko części włącznie ze stroikami, dla których jesteśmy wyjątkowo delikatni - włoski szczoteczki nie mogą podważać blaszek stoika;
  4. płukanko;
  5. suszonko na ręcznikach papierowych;
  6. skręcanko;
UWAGA: Podczas montażu ważne jest to, która płytka stroikowa idzie na górę, a która na dół i jak je zamontować (górna stroikami do wewnątrz, dolna na zewnątrz). Jeśli ktoś ma kłopoty z pamięcią niech zrobi znak markerem lub fotkę.
Drewniane grzebienie są impregnowane więc nie ma obawy przez myciem. W końcu we wdmuchiwanym powietrzu znajduje się woda w postaci pary wodnej. Stroiki można też dezynfekować spirytusem jeśli harmonijka jest z niepewnego źródła lub jeśli śmierdzi pomimo mycia. Do mycia można wykorzystać też patyczki kosmetyczne lub pędzelki.

Poniżej dowcipne info od kolegi Jaromi

22 komentarze:

  1. A spirytus nie zrobi czegoś stroikom?? nie chcę by spiryt zeżarł mi stroiki

    OdpowiedzUsuń
  2. Czasami myje w spirytusie i nic nie zepsułem. Stroikom nic nie zrobi przecież są metalowe. Przez chwilę jest taki zapaszek [lepiej wtedy nie grać] ale jak odparuje to jest ok.

    OdpowiedzUsuń
  3. ja mam harmonijkę silver star super ale rozkręanie to trocha nie dobre dla charmonijki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Harmonijka :P ucz sie polskiego lepiej :P

      Usuń
  4. baardzo fajny artykul az chce sie czytac!! ale mam zastrzezenie co do rozbierania harmonijki i mycia stroikow?! moj dziadek ktory jest harmonijkarzem mowil mi ze to szkodzi harmonijkom no ale on gral jeszcze na tych harmonijkach z porzed 50 lat i mowil ze nie wolno ich rozbierac bo stroiki traca swoj wlasciwy dzwiek i cos w tym jest bo gral mi na wszystkich swoich harmonijkach i musze przyznac ze byly szczelne a dzwieki lepsze niz w moim marine band :) wiem ze to zle porownanie ale nie mam nic innego bo dopiero zaczynam:) dodam ze sa to harpy hohnera ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam jedno pytanie jaka to jest charmonijka z lidla jest bluesowa czy hip hopowa

    OdpowiedzUsuń
  6. Na początek jaką kupić sobie harmonijke bo mój dziadek kupił mi Suzuki WinnerHarmonica i ciężko mi sie na niej gra.. :) Podajcie firmy jakichś dobrych harmonijek.. !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja już masz sprzęt to się skup i graj [ewentualnie poproś dziadka o pomoc ... jak Cię wtajemniczy to zakumasz o co chodzi] a jeśli koniecznie chcesz wydać pieniądze to polecam [HOHNER GOLDEN MELODY C-dur] na początek ... od takiej zaczynałem

      Usuń
    2. Ale mój dziadek nie gra na harmonijce.. ;/ kupił mi ją bo chciałem :D tylko że ona jest 20 kanałowa a ja chce 10 :D

      Usuń
    3. Mam jeszcze jedno pytaniee. :D czy mogę czyścić harmonijke wodą ?.. Bo dopiero co zaczynam i nic o niej nie wiem. :/

      Usuń
    4. 19:39 - nie ważne czy masz 8-kanałową czy 20-kanałową 'dmucha' się tak samo
      19:45 - czytaj a dowiesz się więcej ... przeczytaj powyższy artykuł a znajdziesz odpowiedź

      Usuń
    5. Suzuki to bardzo dobry wytworca harmonijek tylko najpierw sobie poczytaj o grze na harmonijce. Ja zaczynalem na takiej ze sklepiku a teraz mam honera i gram potem czyszcze i gram i tak w kolko.

      Usuń
    6. Najlepiej kup Hohner Blues Bandę w tonącymi C
      Też mam taką za 30zl na allegro

      Usuń
  7. Fajna strona, mam pytanko, czy ktoś spotkał taby do "Marsza tureckiego" Mozarta albo chociaż nuty w zapisie literowym? Pozdrawiam wszystkich Harmonijkarzy

    OdpowiedzUsuń
  8. co mam zobić gdy harmonijka ustna ma wilgoć w środku ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. rozpisz się troszkę bo trudno się domyślać skąd ta wilgoć - jeśli zamykasz harmonijkę od razu po do pudełka to nie masz się co dziwić ... trzeba poczekać aż wyschnie

      Usuń
    2. Przetrzyj patyczkiem do uszu

      Usuń
  9. Nie sądzę, żeby rozbieranie szkodziło harmonijce (przecież przed złożeniem też jest rozebrana) jeśli się uważa na stroiki, żeby ich nie pogiąć.

    OdpowiedzUsuń
  10. 34 year old Executive Secretary Alia Burnett, hailing from Cowansville enjoys watching movies like "Legend of Hell House, The" and Water sports. Took a trip to Major Town Houses of the Architect Victor Horta (Brussels) and drives a MR2. zrodlo imp

    OdpowiedzUsuń
  11. Zapraszam na stronę o tabach na harmonijkę ustnąTaby na harmonijkę ustną. Znajdziesz tutaj utwory takie Dżemu takie jak Wokół sami lunatycy, Wehikuł czasu czy Sen o Victorii

    OdpowiedzUsuń
  12. najlepsze wykalaczki i delikatna scierka z mikrofibry i odrobina wody. Nic wiecej nie potrzeba

    OdpowiedzUsuń

Bardzo Ci dziękuję za komentarz pozostawiony przez Ciebie, gdyż to właśnie dzięki Twoim uwagom chce mi się dalej pisać i publikować!
Dzięki! Wiele to dla mnie znaczy {:-)

Liczę, że odwiedzisz mnie jeszcze nie raz... aby pozostać na bieżąco z wpisami zapraszam Cię serdecznie do skorzystania z ułatwienia, jakie niesie ze sobą mój kanał RSS.